كنسول PS2 به تازگی 10 ساله شد. كنسولی كه از دید بسیاری از بازیكن ها و بازیسازان بهترین دستگاه بازی تاریخ است. بازی های بیشمار در كنار كیفیت فوق العاده این كنسول، لحظات شاد و فراموش نشدنی برای بازیكن ها خلق كرده بود. به مناسبت تولد 10 سالگی PS2 بزرگترین بازیسازان دنیا لیستی از سه بازی برتری كه طی 10 سال گذشته روی این كنسول بازی كردند را لیست كرده و در مورد آن ها توضیح داده اند.





استیگ آسموسن (Stig Asmussen)
كارگردان/ استودیو Sony Santa Monica
بازی فعلی: ؟
Grand Theft Auto: Vice City

GTA III فوق العاده بود و با Vice City آن ها اسباب بازی های بیشتری را برای بازی خلق كردند. بازی بسیار بزرگی بود. مرحله ها تنوع بسیاری داشتند و به خوبی در دل داستان جا می شدند، طوری كه هیچگاه ندیده ایم. همچنین شما مسلما دهه 80 را در این بازی دوست خواهید داشت.
Resident Evil 4
بهترین Resident Evilی كه تا به حال عرضه شده است. دید دوربین جدید و كنترل جالب خیلی تاثیرگذار بود و بازسازی خوبی از این سری بود. بازی حماسی بود، ولی همچنان جو تاریك و ترسناك گذشته را همراه داشت. مرحله آخر این بازی هنوز یكی از زیباترین مراحلی است كه بازی كرده ام.

Devil May Cry
وقتی این بازی عرضه شد، ما نام آن را "Game Developers May Cry" گذاشتیم. بازی یك سبك خاص داشت، من همیشه آرزوی یك Castlevania 3D به این شكل را داشتم كه DMC نزدیك ترین به آن بود.


کلیف بلسزینسکی ‍(Cliff Bleszinski)
كارگردان/ استودیو Epic Game
بازی های فعلی: Bulletstorm-Gears of War 3-Project Sword

Grand Theft Auto: Vice City
كمی از نكات قوت GTA III را برداشتند و تمام آن ها را اصلاح كردند.
Katamari Damacy
بازی خیلی تمیز و سرگرم كننده ای بود و از این اسم های مسخره ژاپنی هم داشت.

Silent Hill 2
چون شبیه به فیلم ها و كتاب های كلاسیك ترسناك بود كه همیشه مرا از نظر روحی نابود می كرد.


اد بون (Ed Boon)
كارگردان/ استودیو NetherRealm
بازی فعلی: Mortal Kombat

Guitar Hero
خلق یك سبك جدید و فروش میلیونی. زیركانه بود.

God of War
عصبانیت بیشتر، شخصیت و خشونتی كه هیچگاه در PS2 تا این حد ندیده بودیم.

Grand Theft Auto III
باید بگویم هیچ وقت این بازی را تمام نكردم، چون وقت نداشتم. ولی بر مبنای همان چیزی كه بازی كردم، خیلی نوآورانه و جدید بود.



اسکات کمپبل (Scott Campbell)
موسس و كارگردان/ استودیو Eat Sleep Play
بازی فعلی: Twisted Metal

Metal Gear Solid 3: Snake Eater
طرحی بسیار خوب از مخفی كاری و یك گیم پلی با اشكن بسیار با كیفیت.

Gran Turismo 3: A-Spec
خیلی جالب بود كه ماشین واقعی خودم را برانم، چون ماشین ها واقعا واقعی به نظر می رسیدند و مثل یك ماشین واقعی باید كنترلشان می كردید و همچنین صدای واقعی هم داشتند.

Katamari Damacy
عجیب، ولی كاملا تازه و اعتیاد آور. زنگ تفریح بسیار خوبی در بین بازی های سنتی بود.


دیوید کیج (David Cage)
رئیس و كارگردان/ استودیو Quantic Dream
بازی فعلی: ؟

ICO
نمایش این بازی عمق و پیچیدگی همدلی را نشان می داد. حس واقعی شاعرانه با آن پایان فراموش نشدنی، این بازی را یكی از بهترین بازی ها می كند.

Rez
یك نوآوری واقعی بر مبنای تركیب كردن عكس ها. این بازی نشان داد بازی ها می توانند نفسانی هم باشند.

Okami
شاید آخرین بازی بزرگ PS2. گرافیك بی همتا و گیم پلی بر مبنای نقاشی كشیدن. بازی بزرگی بود، همراه با روحیه ای زیبا و اتمسفری جذاب.


الکس ایوانس (Alex Evans)
كارگردان تكنیكی/استودیو Media Molecule
بازی فعلی: LittleBigPlanet 2

Burnout 3: Takedown
چون احساس فوق العاده ای به شما می دهد و آن ها واقعا صحنه های سرعت را خیلی خوب در آورده بودند. این بازی لذت بخش است، حتی اگر در رانندگی حرفه ای نباشید، مثل من.

ICO و Shadow of the Colossus
چون این ها بازی هایی هستند كه من آرزو می كردم ای كاش من آن ها را می ساختم. اتمسفر این بازی ها هنوز كه هنوز هست، توسط هیچ بازی تكرار نشده. منتظر The Last Guardian هستم.


چت فالیسزک ‍(Chet Faliszek)
نویسنده/استودیو Valve
بازی فعلی: Portal 2

Grand Theft Auto: San Andreas
این محبوب ترین بازی در این سری است. رانندگی كردن در یك اتوبوس با گنگسترها و تصرف قلمروهای شهر بسیار لذت بخش بود.

SSX2
یك كوهستان همراه با آهنگ های زیبا. یك بازی Snowboard خیلی زیبا خلق كرده بود.

Burnout 3: Takedown
تصادف های وحشتناك ماشین می توانند جالب باشند، مخصوصا وقتی این بازی را با دوستانتان انجام دهید.


نیت فاکس (Nate Fox)
كارگردان/ استودیو Sucker Punch
بازی فعلی: inFamous 2

God of War
سخت است كه در مقابل بازی با گرافیك زیبا و دوربینی فوق العاده مقاومت كنید. كسانی كه این بازی را ساختند، همانند كریتوس كله خر بوده اند.

Ratchet and Clank: Going Commando
اسلحه های بی شمار، آدمك هایی برای منفجر كردن، دنیای بزرگ برای اكتشاف. فوق العاده است.

Grand Theft Auto III
این بازی با روان من بازی كرد. ستاره های تحت تعقیب، خودشان یك بازی مستقل بودند.


تاشا هریس (Tasha Harris)
طراح ارشد/استودیو Double Fine
بازی فعلی: Costume Quest

Okami
منحصر به فرد. الهام گرفتن از هنر و لذت بازی با یك قلمو. واقعا بازی حماسی بود.

Frequency
بازی ریتمی از Harmonix كه مقدمه ای بود برای Guitar Hero و Rock Band

Final Fantasy XI
درجه سختی آخر بازی گاه نا امید كننده بود، ولی این MMORPG با كیفیت، خلاقیت و لذت زیادی در نبردها و كلاس ها داشت.


تاد هاوارد (Todd Howard)
كارگردان/استودیو Bethesda
بازی فعلی:؟

Grand Theft Auto III
بازی بزرگی كه خیلی ها سعی كردند شبیه به آن كار كنند و شكست خوردند. عمق زیادی پشت این بازی است.

Gran Turismo 3: A-Spec
فكر كنم این بازی ای بود كه كنسول PS2 را به عنوان یك كنسول نسل بعد معرفی كرد. گرافیك فوق العاده از قبل بهتر شده بود و اگر شما عاشق ماشین بودید، صد درصد این بازی را داشتید. بزرگ و عمیق و البته آسان برای بازی كردن.

SSX
بهترین بازی زمان Launch كنسول PS2. چرا نباید چنین بازی را در این نسل داشته باشیم؟


هرمن هالست (Hermen Hulst)
موسس و كارگردان/استودیو Guerrilla
بازی فعلی: Killzone 3

God of War
در زمان خودش از نظر حماسی بودن از هر بازی جلوتر بود. روایتی زیبا با گرافیكی بسیار چشم نواز.

ICO
طراحی سمعی و بصری زیبا با معماهای جالب تجربه ای را خلق كرد كه احساسات را به هر بازیكنی منتقل می كند.

Grand Theft Auto: San Andreas
تنوع فراوان در گیم پلی از مرحله مخفی كاری گرفته تا جنگ بین خلافكارها، بازی كاملا یك پارچه ای را خلق می كرد.


دیوید جفی (David Jaffe)
موسس و كارگردان/ استودیو Eat Sleep Play
بازی فعلی: Twisted Metal

ICO
روح نواز، احساسی و یك بازی ماجراجویی فوق العاده. مردم بازی می كنند و هنر آن را تحسین می كنند و هیچ وقت چنین بازی را فراموش نمی كنند. معماهای جالب با كاوش های لذت بخش كاری می كنند كه این بازی یكی از بهترین عناوین تاریخ باشد.

Devil May Cry
سبك خاصی داشت و سرگرم كننده و فوق العاده باحال بود. من هیچ وقت فراموش نمی كنم. وقتی این بازی را در E3 انجام دادم و گفتم: "یا گاو مقدس، تكنولوژی چه پیشرفتی كرده و فكر نكنم حتی ما به گرد این ها هم برسیم".

Way of the Samurai
كلیت بازی نیاز به كار بیشتر داشت، ولی من داستان متغیر كه بر مبنای كارهای من تغییر می كرد را دوست داشتم. فكر می كردم در داستان آن زندگی می كنم. از بعضی جهات داستان فعل و انفعالی این بازی هنوز بی نظیر است.


کن لوین (Ken Levine)
كارگردان/ استودیو Irrational Games
بازی فعلی: BioShock: Infinite

Dark Cloud 2
این بازی تركیبی از Diablo، Sim City ،Tiger Woods Golf و Pokemon بود. اگر مجبور باشید یك بازی در تمام زندگیتان تجربه كنید، به نظر این بازی است.

Mercenaries
دزدیدن یك تانك و تخریب كردن مجسمه رهبر، آیا كاری بهتر برای بعد از ظهرهای شنبه سراغ دارید؟

Culdcept
مجموعه عشق بچه گانه و مونوپلی. باور نمی كنید؟ به خودتان بخندید، چون این واقعی است.


استیو پاپوتسیس (Steve Papoutsis)
تهیه كننده/ استودیو Visceral Games
بازی فعلی: Dead Space 2

Okami
طراحی هنری بسیار زیبا و نوآوری در استفاده از آنالوگ سمت چپ. وجود شخصیت یك گرگ در نقش اول خیلی زیبا بود.

Persona 3
سیستمی بسیار عمیق و داستانی عجیب و همچنین سیستم نوآورانه دوست یابی.

The Lord of the Rings: Return of the King
یك Hack & Slash فوق العاده با داستانی زیبا. همچنین این بازی بخش Co-Op آنلاین داشت و كسی تا به حال شبیه به آن را ندیده بود. بهترین بازی ساخته شده از روی فیلم.


تد پرایس (Ted Price)
موسس و رئیس/استودیو Insomniac

SSX
سیستم Combo عالی. عمق فوق العاده و بسیار اعتیاد آور. این تنها بازی ورزشی PS2 است كه من دارم، چون زیاد به این سبك علاقه ندارم.

Guitar Hero
بازی كه یك سبك جدید خلق كرد و احتمالا باعث شد خیلی ها گیتار واقعی هم یاد بگیرند.

Gran Turismo 4
همه چیز این بازی بسیار بسیار با دقت كار شده و پالیش شده بود. من هنوز كه هنوزه متوجه نمی شوم آن ها چطور چنین گرافیكی خلق كردند.


تیم شیفر (Tim Schafer)
رئیس،کارگردان/استودیو Double Fine
بازی فعلی: Costume Quest

Katamari Damacy
این بازی مرا به یک دنیای دیوانه برد که هیچ وقت نمی خواستم آن را ترک کنم. از اندازه یک موش به انداره یک سیاره بزرگ رسیدن برای من خیلی جالب بود.

Okami
دویدن در یک دنیای نقاشی شده به دور از نیروی شر. بسیار زیبا بود.

We Love Katamari
بله درست است، دو بازی Katamari، حرفی برای گفتن دارید؟ منصفانه نیست؟ خب، خیلی بد است، چون هر دوی آن ها را دوست دارم.


وارن اسپکتور (Waren Spector)
کارگردان/ استودیو Disney Interactive
بازی فعلی: Epic Mickey

ICO
به یک دلیل، هنر و تصاویر آن بسیار زیبا بود. تمام این زیبایی ها پنجره ای رو به دنیایی واقعی تر از هر دنیای خلق شده در صنعت بازی، باز می کرد. شما تاریخ را در این بازی واقعا حس می کنید، جوری که در هیچ بازی دیگری وجود نداشته است.

Ratchet & Clank
من همیشه از سری Ratchet & Clank الهامات زیادی گرفته ام. فکر کنم به این خاطر است که یک سبک را به طور خاصی تعریف می کند. تلفیق سبک RPG با اکشن همراه با معماهای جالب. این بازی ها خیلی جذاب هستند و البته سرگرم کننده.

Grand Theft Auto III
من یکی از طرفداران بزرگ ایده سرقت ماشین در این بازی هستم. دنیای باز و Sandbox گونه با آزادی عملی بسیار بالا، ایده GTA است. این بازی بیشتر به خلاقیت بازیکن وابسته است تا بازیساز.


ایوان ولز(Evan Wells)
رئیس/استودیو Naughty Dog
بازی فعلی: ؟

Fatal Frame II: Crimson Butterfly
ترسناک ترین بازی که تا به حال انجام دادم. در بعضی مواقع مجبور بودم دسته را زمین بگذارم، چون خیلی می ترسیدم ادامه بدهم.

ICO
مطمئن نیستم این جواب قطعی من باشد، ولی مجبورم ICO را جزو 3 بازی برترم بنامم. تجربه ای فوق العاده از همان ابتدا تا انتها. هنوز هم پس از 10 سال برایم جذاب است.

Resident Evil 4
این بازی همه چیز داشت و روی خیلی از بازی هایی که بعدا عرضه شد تاثیر گذاشت، از جمله بازی هایی که ما در Naughty Dog می سازیم.


تیم ویلیتس (Tim Willits)
کارگردان/استودیو id Software
بازی فعلی: Rage

Shadow of the Colossus
به بازیکن ها و بازیسازها یاد داد چیزی بیشتر از مبارزه کردن با یک Boss همراه با یک راکت است.

Metal Gear Solid 2: Sons of Liberty
تعریفی از این که یک بازی PS2 باید چطور باشد. سینمایی، داستان قوی و اکشن جذاب باعث شد که این بازی نزدیک به یک عنوان کامل باشد.

Silent Hill 2
ترسناک ترین بازی روی PS2. داستان فوق العاده با اکشنی ترسناک.



هیچ بارانی جای پای تو را از کوچه ی قلبم نخواهد شست.